PROIECTUL DEPARTAMENTULUI
JURIDIC/ BOC
Varianta 1
|
PROIECTUL TIMIŞOARA
Varianta 1
|
OBS.
|
Art. 4.
Principiile fundamentale ale organizării şi funcţionării Sindicatului sunt:
respectul fațţă de lege, unitatea de acțiune, loialitatea și disciplina
sindicală, democrația, solidaritatea oștăşească, onoarea și demnitatea
militară, exprimarea liberă și respectul opiniilor.
|
Art. 4. Principiile fundamentale ale organizării şi
funcţionării SCMD sunt: respectul legii, solidaritatea şi unitatea de
acţiune, democraţia, exprimarea liberă şi neîngrădită şi respectul opiniilor.
|
SCMD funcţionează conform
legislaţiei civile, iar faptul că este deschis şi membrilor de familie face
inoportună referirea la aspecte concrete ale vieţii militare.
|
Art. 6.
Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate are următoarele scopuri
principale:
|
Art. 5. Scopul SCMD îl constituie reprezentarea şi
apărarea drepturilor şi intereselor membrilor săi prevăzute de legislaţia
internă şi internaţională, în pactele şi tratatele la care România este
parte, în raport cu Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei
şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, în faţa instanţelor
judecătoreşti la toate nivelele, precum şi în raport cu celelalte autorităţi
şi instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, cu organizaţii
similare din ţară şi din străinătate.
Art. 6. Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate are
următoarele obiective principale:
.
.
.
|
În Art.6/BOC se confundă scopul SCMD cu obiectivele.
|
Art. 7.
Pentru înfăptuirea scopurilor sale, Sindicatul Cadrelor Militare
Disponibilizate va
acționa prin următoarele
mijloace specifice luptei sindicale:
c) manifestul, petiția,
protestul, întrunirea, demonstrația;
|
Art. 7. Pentru înfăptuirea obiectivelor sale, SCMD va acţiona
prin următoarele mijloace specifice luptei sindicale:
(3). Petiţia, protestul, demonstraţia;
|
„manifestul” este o petiţie, „întrunirea” este o demonstraţie.
|
Art. 8. (4) membrul SCMD este de drept
autorizat a se poate retrage oricând din sindicat, cu condiția de a comunica
hotârârea sa Comitetului Director, în scris, cu cel puțin 6 3 luni înainte
pentru filiare și 30 cu 6 luni înainte de data solicitată de zile pentru
membrii CD;
|
Art. 11. (4).
Fiecare membru de sindicat are dreptul să se retragă din activitatea
sindicală oricând şi necondiţionat; cererea de demisie se depune la Biroul
Operativ al filialei judeţene iar efectele demisiei operează imediat.
|
Adeziunea la sindicat este
benevolă, renunţarea la calitatea de membru nu trebuie condiţionată.
|
Art. 8. (7) fiecare membru care nu achită
cotizația anuală către sindicat se consideră autoexclus din
sindicat, situația
definitivându-se prin hotărârea Consiliului Național al Reprezentanților.El
rămâne în baza de date şi se poate reactiva numai prin plata cotizaţiei
restante;
|
Art. 11. (5).
Membrul de sindicat are dreptul să se autosuspende din SCMD pentru o perioadă
de cel mult 2 ani, fără a pierde calitatea de membru al organizaţiei. După
trecerea acestei perioade va face
cerere de prelungirea autosuspendării sau de
încetare a suspendării, în caz contrar fiind considerat în mod automat
demisionat din sindicat.
|
Sunt situaţii când din
motive obiective membrul SCMD nu mai poate activa în cadrul sindicatului
pentru o anumită perioadă de timp, iar plata retroactivă a cotizaţiei este o
povară financiară grea.
|
|
Art. 15. (1). Cuantumul cotizaţiei se stabileşte în sumă
fixă anuală de către Comitetul Director..
(2).
Cota din cuantumul cotizaţiei care revine organului central se stabileşte de
către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor în şedinţa ordinară, o dată la 4
ani şi nu poate depăşi 40% din volumul cotizaţiei încasate .
(3).
Cotizaţia se depune de către membrii filialei în contul SCMD, iar operaţiunea
se justifică prin depunerea copiei ordinului de plată la trezorierul
filialei.
(4).
În anumite condiţii, cotizaţia poate fi depusă în numerar la trezorierul
filialei, urmând ca acesta să o vireze în contul SCMD cu specificarea numelui
cotizantului.
|
Am prevăzut ca nivelul
cotizaţiei să fie stabilit anual de către Comitetul Director, funcţie de
evoluţia anumitor parametri socio-economici, iar în unele situaţii (ex. lipsa
unei agenţii bancare în localitate, etc) achitarea cotizaţiei să poată fi
efectuată cu plata în numerar la trezorierul filialei (judeţene, locale).
|
Art. 21.
Suspendarea/Revocarea din funcţie a
membrilor Comitetul Director intervine în următoarele condiţii:
g) sunt promovaţi într-o
funcţie de conducere administrativă, magistrat, parlamentar sau în
conducerea centrală a unui
partid politic;
|
Art. 13. Membrii SCMD au următoarele îndatoriri
(obligaţii):
f)
activitatea politică desfăşurată de către orice membru de sindicat nu trebuie
să aducă prejudicii SCMD, iar această activitate să nu se ducă în interiorul
organizaţiei sindicale. Membrii de sindicat care au apartenenţă politică vor
trebui să promoveze interesele militarilor în rezervă/retragere în cadrul
formaţiunilor politice în care activează.
|
Orice membru de sindicat
are dreptul de a participa la viaţa social-politică, în fucţie de simpatiile
şi convingerile sale, dar în condiţiile prevăzute de statutul SCMD. Apolitismul manifest este o formă ascunsă, necinstită şi
periculoasă de influenţare politică.
|
Art. 9. (2) Membrii fondatori sunt acele
persoane care au format grupul de inițiativă pentru înființarea Sindicatului
CMD și care au constituit un patrimoniu afectat dedicat în mod permanent și
irevocabil realizării scopului şi obiectivelor Sindicatului CMD. Membrii
(fondatori și cei acceptați) au următoarele drepturi:
a) să propună programe și
acțiuni care să realizeze scopurile sindicatului;
b) să participe la
programele și acțiunile organizate de sindicat;
c) să facă parte din
Comitetul Directororganele de conducere ale sindicatului;
d) să reprezinte sindicatul
cu acordul Comitetului Director la reuniuni interne și internaționale, pe
teme legate de sfera de activitate a sindicatului;
e) să contribuie la
publicațiile sindicatului și să propună spre publicare diferite lucrări;
f) să fie remunerați pentru
activitățile permanente pe care le desfășoară în coordonarea programelor și a
unităților componente ale sindicatului;
g) să deconteze
cheltuielile legate de reprezentarea sindicatului;
h) să desfășoare activități
independente cu caracter didactic, științific, publicistic, de consultanță;
(3)
Membrii fondatori, care fac parte de drept din CNR, au în plus următoarele
drepturi:
a) să atace în justiție
deciziile contrare legii, Actului Constitutiv sau Statutului Sindicatului,
adoptate de către Comitetul Director CNR;
b) să aleagă cei 7 membri
fondatori Comitetului Director, care vor fi validaţi de CNR şi să valideze
membrii interimari ai CD, propuşi de filiale în perioada dintre şedinţele
CNR;
c) să li se confere în semn
de recunoștință, diplome, medalii, pachete aniversare, invitații la orice
acțiuni de amploare a sindicatului, la fiecare Congres Național și onoruri
pentru
inițiativa înființării
Sindicatului CMD, cât și pentru activitatea desfășurată în cadrul acesteia;
|
Art. 9.(1). Membri fondatori sunt acele persoane care au format
grupul de iniţiativă pentru înfiinţarea SCMD.
(2). Membrii fondatori sunt de drept membri de onoare ai SCMD.
Art. 12. Membrii SCMD au următoarele drepturi:
a) să aleagă şi să fie ales
în organele de conducere;
b)să participe la adoptarea
şi aplicarea hotărârilor;
c)să formuleze propuneri
pentru ordinea de zi a Adunărilor Generale ale Filialei sau pentru şedinţele
Comitetului Director;
d)să emită, fără
restricţii, opinii personale în cadrul sindicatului;
e)să fie informaţi cu
privire la activitatea organelor de conducere ale sindicatului;
f)să constituie filiale
judeţene şi subfiliale pentru apărarea intereselor pe plan local;
g)să beneficieze de
consultanţă în problemele muncii sondicale, în problemele economice,
juridice, sociale etc.;
h)să participe la
elaborarea şi dezbaterea unor proiecte de acte normative de interes general
sau pe domeniul de activitate;
i)să formuleze contestaţii
referitoare la sancţiunile disciplinare primite, pe care să le adreseze
organelor de competente;
j)să propună programe şi
acţiuni prin care să se realizeze scopurile sindicatului;
k)să reprezinte sindicatul,
cu acordul filialei sau a Comitetului Director , la reuniuni interne sau
internaţionale pe teme legate de sfera de activitate a sindicatului;
l)să contribuie la publicaţiile
sindicatului şi să propună spre publicare diferite lucrări;
m)să fie remuneraţi pentru
activităţile permanente pe care le desfăşoară în coordonarea programelor şi
unităţilor componente ale sindicatului;
n)să desfăşoare activităţi
independente cu caracter didactic, ştiinţific, publicistic, de consultanţă.
|
Existenţa unui grup
elitist, cu drepturi speciale , în plus faţă de ceilalţi membri, reprezintă o
încălcare gravă a principiilor democratice pe baza cărora ar trebui să
funcţioneze SCMD.
|
Art. 8. (8)
orice membru care nu respectă statutul sindicatului este în primul rând
atenționat în scris
de către Comitetul
Director; în caz de repetare recidivă i se va suspenda dreptul de vot timp de
6 luni; iar în final dacă actele de nerespectare a statutului continuă, va fi
exclus, la cererea Comitetului Director, printr-o hotărâre a Consiliului
Național al Reprezentanților;
Art. 14.
Pentru neîndeplinirea obligațiilor statutare de către membri se prevăd
următoarele
sancțiuni:
a) atenționarea verbală
orală și sau scrisă;
b) suspendarea dreptului de
vot pe o perioadă de până la 6 luni;
c) suspendarea;
d) excluderea.
Cazurile de excludere se
pot sesiza în scris Comitetului Director de către oricare dintre membrii
sindicatului.
Organul abilitat a decide
sancțiunile cu atenționarea verbală sau scrisă și suspendarea este
Comitetului Director.
Excluderea se hotărâște, la
propunerea CD, de către Consiliul Național al Reprezentanților cu 2/3 din
numărul de voturi valabil exprimate.
Înainte de adoptarea
hotărârii de sancționare, membrul de sindicat în cauză va fi ascultat în
apărare.
Împotriva hotărârii de
excludere membrul SCMD poate face plângere pe calea apelului în termen de 15
zile, la prin Comitetul Director sau, în ultimă instanță, la Consiliul
Național al Reprezentanților.
Până la adoptarea hotărârii
definitive de către CNR, ca urmare a examinării apelului de către organele
abilitate să examineze apelul, drepturile și îndatoririle membrului sunt
suspendate.
În lipsa apelului, membrul
se consideră exclus fără confirmarea altor organe.
|
Art. 58. (1). Membrilor sindicatului care au săvârşit
abateri de la prevederile statutare , ori prin activitatea sau comportamentul
lor aduc prejudicii imaginii sindicatului, funcţie de gravitatea faptelor, li
se pot aplica următoarele sancţiuni:
a). atenţionarea scrisă sau verbală;
b). avertisment;
c).suspendarea din funcţia de preşedinte al
SCMD, de prim-vicepreşedinte , secretar –general , preşedinte de filială,
vicepreşedinte sau secretar al Biroului Operativ al filialei;
d). revocarea din funcţia de conducere pe care o
deţin;
e). excluderea din sindicat.
(2). Sancţiunile prevăzute la literele a). b). şi e). se
aplică în cadrul filialei judeţene de către Biroul Operativ oricăror membri
ai filialei. Membrilor Biroului Operativ, sancţiunile de la literele c) şi d)
vor fi aplicate de către Adunarea Generală ordinară sau extraordinară a
Filialei, convocată de Biroul Operativ propriu la propunerea preşedintelui
filialei sau a reorezentantului Biroului Operativ Central
(3). Sancţiunile se aplică de către Biroul Operativ cu o majoritate de 2/3 din numărul
membrilor săi..
(4). Sancţiunea excluderii va fi validată de Adunarea
Generală a Filialei cu o majoritate de 2/3 din cvorumul de şedinţă.
(5). Cazurile de abateri şi măsurile de sancţionare
luate vor fi comunicate Biroului Operativ Central în termen de 10 zile de la
aplicare.
(6). În toate cazurile de abateri disciplinare,
constatarea se face prin autosesizarea Biroului Operativ sau sesizarea
oricărei alte persoane.
(7). Hotărârea de sancţionare poate fi contestată la
Comisia Naţională de Etică în termen de 30 de zile de la comunicarea
sancţiunii.
Art. 59. (1).
Sancţiunile prevăzute la Art. 58.(1). literele a).-e). se aplică în mod
corespunzător şi membrilor Biroului Operativ Central şi ai Comitetului
Director.
(2). Sancţiunile prevăzute la literele a) şi b). se
aplică membrilor Biroului Operativ Central şi ai Comitetului Director de
către Comitetul Director la propunerea Preşedintelui sindicatului.
Sancţiunile se hotărăsc cu votul majorităţii calificate de 2/3 din numărul
membrilor organului competent.
(3). a) Suspendarea din funcţiile prevăzute la litera
c), Art. 58(1) se propune ca urmare a încălcării prevederilor statutare,
încălcări care au drept consecinţă aducerea unor prejudicii grave imaginii
SCMD şi activităţii sindicale.
b). Suspendarea este măsura premergătoare propunerii
de revocare din funcţie sau excluderii. Decizia de suspendare este luată de
Comitetul Director sau de către Biroul Operativ al filialei, şi va fi urmată
în termen de 30 zile de procedurile de excludere.
c). Procedura de suspendare poate fi finalizată prin
una din următoarele soluţii:
- revocarea din funcţie;
- excluderea din sindicat;
- reconfirmarea în funcţia
deţinută.
(4).
Revocarea şi excluderea membrilor BOC şi ai CD este de competenţa CNR
convocat în şedinţă ordinară sau extraordinară, la propunerea preşedintelui
SCMD, în cvorum de 3/4 din membri şi
cu voturile a 2/3 din cei prezenţi.
Art.
60.(1). Hotărârea de sancţionare a
membrilor BOC şi ai CD se va lua pe baza raportului de constatare al Comisiei
Naţionale de Etică a SCMD sau ca urmare a deciziei adoptate în urma
procedurii de Consultare Generală a Filialelor.
(2). Soluţiile propuse de CNE pot fi contestate la Comitetul Director în
termen de 30 zile, sau la CNR întrunit în următoarea şedinţă în cvorum de 3/4
din membri şi cu voturile a 2/3 din cei prezenţi
|
Am propus modul de aplicare
al sancţiunilor pentru toate categoriile de membri SCMD, inclusiv pentru cei
din funcţiile de conducere.
Considerăm că în cazurile
de sancţionare a membrilor SCMD trebuie acordate mai multe competenţe
organelor de conducere teritoriale.
|
Art. 31.
Mijloacele băneşti ale sindicatului provin din:
a) cotizaţia sindicală
încasată de la membrii de sindicat;
|
Art. 14. Cotizaţia reprezintă contribuţia financiară
obligatorie a fiecărui membru de sindicat la veniturile SCMD, şi se achită
trimestrial, semestrial sau anual , cu anticipaţie.
Art. 15. (1). Cuantumul cotizaţiei se stabileşte în sumă
fixă anuală de către Comitetul Director..
(2).
Cota din cuantumul cotizaţiei care revine organului central se stabileşte de
către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor în şedinţa ordinară, o dată la 4
ani şi nu poate depăşi 40% din volumul cotizaţiei încasate .
(3).
Cotizaţia se depune de către membrii filialei în contul SCMD, iar operaţiunea
se justifică prin depunerea copiei ordinului de plată la trezorierul
filialei.
(4). În anumite condiţii, cotizaţia poate fi depusă în numerar la trezorierul filialei, urmând ca acesta să o vireze în contul SCMD cu specificarea numelui cotizantului.
|
Am detaliat modul de plată
al cotizaţiei şi am stabilit o cotă MAXIMĂ ce poate fi repartizată organelor
centrale ale SCMD
|
Art. 32.
Fondurile sindicatului vor fi folosite în principal pentru finanţarea
activităţilor organizatorice, sociale, culturale, artistice şi sportive,
acordarea unor ajutoare, salarizarea angajaţilor şi a membrilor Comitetului
Director, acordarea de indemnizaţii de colaborare şi o cotă parte pentru
afiliere la organizaţii interne şi externe.
|
Art. 20. (1). CNR este organul suprem de conducere al SCMD
şi are următoarele atribuţii:
p). hotărăşte ce categorii de personal de
specialitate poate fi remunerat , nivelul maxim al indemnizaţiilor precum şi
validarea altor cheltuieli ocazionate de exercitarea activităţii
sindicatului;
|
Propunem ca CNR să deţină
controlul asupra stabilirii personalului ce va fi remunerat şi a sumelor
maxime ce pot fi alocate pentru acesta, precum şi a altor cheltuieli
importante ale SCMD
|
Art. 15.
Organele de conducere ale sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate
sunt:
– Consiliul Național al
Reprezentanților;
– Comitetul Director;
– Biroul Operativ Central;
- Preşedintele SCMD.
|
Art. 18. Organele centrale de conducere sunt:
A.Consiliul Naţional al Reprezentanţilor (CNR);
B. Comitetul Director (CD);
C. Biroul Operativ Central (BOC);
D. Organele de coordonare zonală (vicepreşedinţii
coordonatori);
E. Organele de control centrale (Comisia Naţională
de Etică, Comisia de Cenzori).
Art. 19. Organele teritoriale de conducere sunt:
A.
Adunarea
Generală a Filialei (AGF) judeţene/de sector, locale şi a subfilialei (AGS);
B.
Biroul Operativ
al Filialei (BOF) judeţene/de sector şi locale;
C.
Biroul Operativ
al Subfilialei (BOS)
|
- Apreciem că preşedintele
SCMD este un membru al sindicatului cu atribuţii speciale, dar care
acţionează în cadrul unor organe de conducere împreună şi sub controlul membrilor acestora, conform
principiului democratic al conducerii colective. Preşedintele sindicatului
trebuie să fie statutar şi real „primus inter pares” şi nu un conducător care
acţionează după cum i se pare lui că este bine.
- Susţinem necesitatea
întăririi rolului organelor de conducere locale.
|
Art. 15.
(1) Consiliul Naţional al Reprezentanţilor este organul suprem de conducere
al acestuia şi este constituit din membrii fondatori , preşedinţii filialelor
teritoriale reprezentanţii judeţelor şi
membrii Comitetului Director.
|
. Art.18.A
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor (CNR), constituit din:
A1). membrii Comitetului Director (CD);
A2). membrii de onoare ai sindicatului;
A3). preşedinţii filialelor judeţene/de sector,
locale şi ai subfilialelor;
A4).
un număr de delegaţi ai filialelor aleşi pe baza normelor şi criteriilor
stabilite de Comitetul Director.
|
Propunem lărgirea bazei de
participare la CNR prin includerea unor delegaţi ai filialelor, desemnaţi pe
baza criteriilor stabilite de Comitetul Director.
|
Art. 15. (2)
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor se convoacă cel puţinn o dată pe an,
la cererea
Comitetului Director, în
şedinţe ordinare şi, ori de câte ori este necesar, în şedinţe extraordinare.
Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor Extraordinar poate fi convocat în şedinţă extraordinară
la cererea Comitetului
Director sau a unei treimi din numărul membrilor săi.
.
.
.
(4) Deciziile privind dizolvarea sau modificarea
scopului sindicatului se adoptă cu o majoritate calificată de 2/3 din numărul
total al membrilor Consiliului Naţional al Reprezentanțţlor.
|
Art.20.(2) Consiliul Naţional al Reprezentanţilor se convoacă
o dată la 4 ani în şedinţă ordinară, prin decizia Comitetului Director şi în
şedinţă extraordinară.
(3).Solicitarea de convocare a şedinţei extraordinare a
CNR poate fi făcută de :
a). preşedintele SCMD;
b). cel puţin jumătate plus unul din membrii
Comitetului Director;
c). cel puţin jumătate plus unul din numărul
filialelor judeţene, ca urmare a Consultării Generale a Filialelor.
(4).Şedinţa extraordinară a CNR se convoacă în
următoarele situaţii:
a). alegerea sau revocarea preşedintelui SCMD, a
prim-vicepreşedintelui sau a secretarului general;
b). revocarea sau completarea Comitetului Director,
a Comisiei Naţionale de Etică sau a Comisiei de Cenzori ;
c). dizolvarea sau reorganizarea SCMD;
d). în orice alte situaţii deosebite referitoare la
activitatea şi acţiunile sindicatului.
.
.
.
(6). Hotărârile privind alegerea sau revocarea
preşedintelui SCMD, a prim-vicepreşedintelui a secretarului general, precum
şi cele referitoare la dizolvarea, reorganizarea sau modificarea statutului
sindicatului se adoptă cu un cvorum de 3/4 din numărul total al membrilor CNR
şi cu o majoritate calificată de 2/3 din cvorum.
|
-Propunem periodicitatea
CNR la 4 ani atât din motive de economie dar şi datorită faptului că
stabilirea unei strategii presupune un orizont mai mare de un an, în caz
contrar fiind vorba de măsuri tactice care pot şi trebuie adoptate de
Comitetul Director.
-Propunem de a se da
posibilitatea filialelor, prin mecanismul de Consultare Generală, să solicite
convocarea excepţională a CNR
|
Art. 15.
... Consiliul Naţional al Reprezentanţilor are următoarele atribuţii:
.
.
.
g)aprobă nivelul cotizaţiilor membrilor SCMD
şi plata cotizaţiei pentru organizaţia internaţională la care este afiliat
sindicatul;
|
Art. 20.(1). CNR este organul suprem de conducere al SCMD
şi are următoarele atribuţii:
.
o). stabileşte cota din cuantumul cotizaţiei anuale
ce revine organelor centrale, fără a depăşi limita de 40 procente, hotărăşte
asupra altor prestaţii ale membrilor de sindicat;
|
Propunem stabilirea cotei
pentru organele centrale la maximum 35% din fondul de cotizaţii al
filialelor, în condiţiile reducerii cheltuielilor cu CNR anual , a proceselor
în instanţă şi a cheltuirrii cu mai multă atenţie a banilor. În felul acesta
filialele vor avea mai multe resurse pentru acţiunile proprii.
|
Art. 16. (1)
Conducerea sindicatului este asigurată de un Comitet Director format din
preşedinte, secretar
general, vicepreşedinţi, aleşi în condiţiile prevăzute de Actul Constitutiv
şi Statut, şi câte un
reprezentant pentru fiecare euroregiune distinctă, aleşi de Consiliul
Naţional al
Reprezentanțţlor pentru un mandat de 5 4 ani.
|
Art. 18. B.
Comitetul Director (CD) , format dintr-un număr de 27-29 membri, în care sunt
incluşi:
B1). preşedintele sindicatului, care este şi
preşedintele Comitetului Director;
B2). prim-vicepreşedintele sindicatului;
B3). secretarul general;
B4). 7-9 vicepreşedinţi;
B5). câte un vicepreşedinte coordonator de zonă pentru fiecare
euroregiune;
B6). 8 membri, câte unul ales din cadrul fiecărei
zone, pe lângă vicepreşedintele coordonator de zonă.
|
Propunem ca din Comitetul
Director să facă parte şi alţi reprezentanţi ai euroregiunilor, în afară de
vicepreşedinţii coordonatori, pentru a se cunoaşte mai bine la Centru
situaţia reală din filiale şi pentru a face mai eficientă activitatea
vicepreşedinţilor, care, în situaţia în care nu pot participa la şedinţa
Comitetului Director, pot fi reprezentaţi de un membru de sindicat din
zona de responsabilitate.
|
Art. 17.
Atribuţiile Comitetului Director:
.
.
.
(5)
exercită orice alte atribuţii şi îndeplineşte însărcinările stabilite de
către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor;
(6)
soluţionează contestaţiile depuse de membrii care au fost excluşi din
sindicat.
Art. 18. (1)
Comitetul Director se întruneşte cel puţin o dată pe lună de regulă lunar sau
ori de câte ori este necesar, la data stabilită de Biroul Operativ Central.
Convocarea se face în scris sau telefonic cu cel puţin 5 zile înainte de data
întrunirii.
|
Art. 21. Comitetul
Director (CD)
(1). Comitetul Director este organul de conducere în
perioada dintre şedinţele Consiliului Naţional al Reprezentanţilor.
(2). Membrii Comitetului Director sunt aleşi pe o
perioadă de 4 ani. Nu pot fi membri ai CD persoanele ce deţin demnităţi
publice şi cele cu antecedente penale sau care nu se bucură de o bună
reputaţie morală.
(3). În prima şedinţă după alegerea membrilor de către
CNR, Comitetul Director îşi alege vicepreşedinţii şi Biroul Operativ Central.
(4). Preşedintele sindicatului este şi preşedintele
Comitetului Director.
(5). Comitetul Director se convoacă trimestrial sau ori
de câte ori este necesar, la o dată stabilită de Biroul Operativ Central.
Convocarea precum şi comunicarea ordinii de zi a şedinţei se face prin
sistemul de legături al sindicatului, cu cel puţin 10 zile înainte de data
întrunirii.
.
.
.
(7).
Comitetul Director are următoarele atribuţii:
c). stabileşte şi organizează departamentele din
structura SCMD;
e). stabileşte anual cuantumul cotizaţiei şi nivelul
recompenselor ce pot fi acordate membrilor de sindicat;
g). aprobă Regulamentul de Organizare şi Funcţionare
(ROF) a sindicatului;
h). analizează şi hotărăşte asupra contestaţiilor
depuse de membrii de sindicat, referitoare la soluţiile adoptate de Comisia
Naţională de Etică;
i). avizează înfiinţarea şi dizolvarea
filialelor/subfilialelor sindicatului;
j). hotărăşte asupra propunerilor Biroului Operativ
Central de revocare a unor membri din birourile operative din teritoriu
k). decide cu majoritatea voturilor membrilor săi
declanşarea Consultării Generale a Filialelor de către Biroul Operativ
Central.
|
Propunem o activitate
trimestrială a plenului Comitetutlui Director, conducerea curentă fiind
asigurată de Biroul Operativ Central.
Propunem ca elaborarea,
adoptarea şi actualizarea ROF să fie o atribuţie a CD, aceasta asigurând o
concordanţă mai promptă cu situaţiile noi ce pot apărea în activitatea SCMD.
|
Art. 16. (2)
Biroul Operativ Central este format din preşedintele, vicepreşedintele cu
relaţiile publice şi secretarul general al Sindicatului SCMD.
|
Art.18.C Biroul Operativ Central (BOC), format din 9-11
membri, din care fac parte:
C1). preşedintele sindicatului, care este şi
preşedintele Biroului Operativ Central;
C2). prim-vicepreşedintele sindicatului;
C3). secretarul general;
C4). responsabilul Departamentului Juridic;
C5). responsabilul Departamentului
economico-financiar;
C6). responsabilul Departamentului organizare şi
acţiuni sindicale;
C7). vicepreşedintele coordonator pentru zona
Bucureşti-Ilfov;
C8). 2-4 preşedinţi de filiale de sector din
Bucureşti.
|
Propunem ca din BOC să facă
parte reprezentanţii filialelor din Bucureşti, inclusiv vicepreşedintele
coordonator al acestora, pentru a asigura legătura reală şi continuă a
acestui important organ de conducere cu structurile din teritoriu.
Membrii de sindicat din
Bucureşti au posibilitatea practică de a participa şi de a-şi aduce
contribuţia la toate şedinţele BOC.
|
Art. 16. (2)
Biroul Operativ Central organizează şi supervizează activitatea sindicatului
pentru realizarea în bune condiţii a hotărârilor Consiliului Naţional al
Reprezentanţilor şi ale Comitetului Director.
|
Art.
22.(4). Biroul Operativ Central are
următoarele atribuţii:
a). organizează şi coordonează activitatea curentă a
sindicatului;
b). coordonează activitatea birourilor operative
teritoriale;
c). propune Comitetului Director revocarea de membri
ai birourilor operative din teritoriu, în cazul manifestării unor
disfuncţionalităţi majore;
d). urmăreşte executarea bugetului şi verifică
oportunitatea cheltuielilor angajate;
e). coordonează activitatea secretariatului general.
f). organizează , ca urmare a deciziei Comitetului
Director, Consultarea Generală a Filialelor.
|
-Deoarece este organul de
conducere care gestionează activitatea curentă a SCMD, propunem o
identificare mai precisă a atribuţiilor sale.
-De asemenea, BOC are rol
de conducere şi execuţie, ca urmare a hotărârii Comitetului Director,
pentru declanşarea Consultării
Generale a Filialelor.
|
|
Art.
23. Comisia Naţională de Etică
(1). CNE este organul de jurisdicţie internă a SCMD,
care se întruneşte în şedinţă de lucru
trimestrial şi la nevoie;
(2) Este aleasă de Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor pentru un mandat de 4 ani şi este alcătuită din 9 membri,
câte unul pentru fiecare euroregiune de dezvoltare, propus de filialele din
zona respectivă, şi de un membru propus de preşedintele SCMD;
(3). Organele de conducere ale Comisiei Naţionale de
Etică sunt:
- 1 preşedinte,
-1 vicepreşedinte ,
- 1 secretar.
Aceştia sunt
aleşi în prima şedinţă ordinară a comisiei, după desemnarea membrilor săi,
iar preşedintele CNE trebuie să aibă pregătire juridică;
(4). Activitatea CNE se desfăşoară în baza
Regulamentului de Organizare şi Funcţionare propriu, aprobat de Comitetul
Director;
(5). Comisia Naţională de Etică are următoarele
atribuţii:
a). urmăreşte respectarea şi aplicarea corectă a
statutului SCMD şi a ROF de către toate structurile organizatorice şi toţi
membrii sindicatului;
b). sesisează organele de conducere ale SCMD cu
privire la hotărârile nestatutare ale structurilor organizatorice ale
sindicatului;
c). cercetează, analizează şi constată, la sesizare
sau din oficiu, cazurile de încălcare a legilor sau a statutului de către
membrii organelor de conducere ale structurilor organizatorice ale
sindicatului sau ale membrilor săi şi informează oportun Biroul Operativ
Central şi Comitetul Director, propunând măsuri statutare;
d). soluţionează contestaţiile împotriva măsurilor
de sancţionare aplicate de Birourile Operative, Adunările Generale ale
Filialelor, Biroul Operativ Central sau Comitetul Director;
e). hotărârile CNE pot fi contestate la Comitetul
Director sau la Consiliul Naţional al Reprezentanţilor, după caz;
f). concluziile, analizele, constatările şi rezultatul verificărilor efectuate vor
fi prezentate anual sub formă de informări adresate Comitetului Director şi
rapoarte prezentate în şedinţele Consiliului Naţional al Reprezentanţilor
|
Organ central de conducere
nou propus.
|
|
Art. 25.
Organele de coordonare zonală
(1). Pentru o mai bună şi eficientă coordonare a
activităţii sindicale în teritoriu, Consiliul Naţional al Reprezentanţilor
alege câte un vicepreşedinte coordonator pentru fiecare euroregiune.
(2). Vicepreşedinţii zonali fac parte de drept din
Comitetul Director şi participă la şedinţele CNR.
(3). Vicepreşedinţii zonali coordonează activitatea
sindicatului din zona lor de responsabilitate.
(4). Vicepreşedinţii zonali asigură comunicarea între
Comitetul Director , Biroul Operativ Central şi filiale.
|
|
Art. 25.
Preşedintele:
(1)
Preşedintele reprezintă sindicatul în virtutea mandatului încredinţat de
Consiliul Naţional
al Reprezentanţilor şi
veghează la buna funcţionare a activităţii organelor şi structurilor de
conducere ale sindicatului; ,Biroului Operativ Central, ale Consiliului
Naţional al Reprezentanţilor. În lipsa lui, aceste şedinţe sunt prezidate de
înlocuitorul de
drept;
.
.
.
(4) Alte atribuţii se stabilesc prin R.O.F.
|
Art. 26.
Preşedintele Sindicatului
(1). Este ales de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor
prin vot secret pentru un mandat de 4 ani. Preşedintele sindicatului este şi
preşedintele Comitetului Director şi al Biroului Operativ Central.
.
.
h). poate delega din atribuţiile sale
prim-vicepreşedintelui sau secretarului general.
(3).
În caz de vacantare a postului, se organizează alegeri în termen de 45 zile
de la data încheierii mandatului anterior.
|
Am prevăzut modul de
acţiune în cazul în care postul devine vacant.
Celelalte atribuţii aproape
coincid.
|
|
Art. 27.
Prim-vicepreşedintele sindicatului
(1). Este ales de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor
prin vot secret pe o perioadă de 4 ani, face parte din Comitetul Director şi
Biroul Operativ Central .Are următoarele atribuţii:
a). asigură buna desfăşurare a activităţii organelor
de conducere centrale şi locale a sindicatului;
b). este înlocuitorul legal al preşedintelui;
c). urmăreşte respectarea prevederilor statutului şi
ale Regulamentului de Organizare şi Funcţionare de către toate structurile de
conducere ale sindicatului;
d). îndeplineşte sarcinile stabilite de Comitetul
Director, Biroul Operativ Central şi de preşedintele sindicatlui
(2). În caz de vacantare a postului, Comitetul Director
alege un prim-vicepreşedinte interimar dintre vicepreşedinţi.
|
Funcţie nou propusă
|
Art. 26.
Secretartul general:
(1)
Asigură funcţionarea tuturor componentelor structurii organizatorice şi
urmăreşte
respectarea statutului şi
R.O.F.-ului sindicatului;
.
.
.
(3) Preia prerogativele preşedintelui în lipsa acestuia
şi semnează documentele în numele acestuia;
(4)
Prezintă lunar către Informează Comitetul Director un raport scris privind
asupra situaţaei
financiarăe a sindicatului;
|
Art. 28.
Secretarul general
(1). Este ales de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor
prin vot secret pe o perioadă de 4 ani, face parte din Comitetul Director şi
Biroul Operativ Central .Are următoarele atribuţii:
b). preia prerogativele
preşedintelui în lipsa acestuia şi a prim-vicepreşedintelui;
c). prezintă lunar către Biroul Operativ Central un
raport scris privind situaţia financiară a sindicatului;
(2). În caz de vacantare a postului, Comitetul Director
alege un secretar general interimar din cadrul secretariatului, până la
organizarea şedinţei extraordinare a Consiliului Naţional
|
În principiu atribuţiile
sunt aceleaşi, cu deosebire că între el şi preşedinte apare
prim-vicepreşedintele.
|
Art. 27.
Vicepreşedinţii:
(1)
Vicepreşedintele desemnat preia atribuţiile în lipsa preşedintelui sau şi a
secretarului
general;
(2)
Controlează modul în care membrii de sindicat şi filialele teritoriale
respectă şi îndeplinesc
prevederile statutului şi
R.O.F.;
(3) Se
ocupă de organizarea filialelor teritoriale şi primeşte dosarele de înscriere
de noi
membri;
(4)
Coordonează activităţile organizatorice ale sindicatelorîn teritoriu;
(5)
Coordonează activitatea de resort.
|
Art. 29.
Vicepreşedinţii sindicatului
(1). Sunt aleşi în prima şedinţă a Comitetului Director
după desemnarea(alegerea) acestuia de către Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor şi fac parte din Biroul Operativ Central.
(2). În perioada dintre alegeri, în caz de vacantare a
unor posturi din Comitetul Director,
pot fi desemnaţi interimari de către acesta, respectând procedurile statutare
. Pe timpul interimatului vor îndeplini prin cumul atribuţiile ambelor
posturi.
(3). Numărul de vicepreşedinţi este de 7 sau 9, în
funcţie de numărul departamentelor stabilite de Comitetul Director.
(4). Au următoarele atribuţii:
a). coordonează activitatea departamentelor de
resort din teritoriu;
b). controlează activitatea departamentului de care
răspunde;
c). raportează trimestrial în şedinţele Comitetului
Director despre activitatea departamentului său.
|
Am precizat câteva dintre
atribuţii
|
Art. 28.
Filialele Judeţene:
(1)
Sindicatul înfiinţează poate înfiinţa filiale, ca organizaţii, judeţene
teritoriale;
(2)
Filialele judeţene sunt conduse de un Birou Operativ Judeţean, format din
preşedinte,
vicepreşedinteţi şi
secretar. Preşedintele filialei face parte de drept din Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor, putând fi
înlocuit prin mandat de către un vicepreşedinte sau secretar general sau
vicepreşedinte;
(3)
Filialele judeţene nu au statut juridicpersonalitate juridică;
|
Art. 17. (2). Filialele
sunt structuri teritoriale ale SCMD organizate pe principiul
administrativ-teritorial astfel:
a).
la nivelul judeţelor, în municipiile reşedinţă de judeţ, şi al
sectoarelor Capitalei, se constituie
filiale judeţene/de sector cu un număr de minim 15 membri;
b).
în alte localităţi ale judeţului, în condiţii similare, se constituie filiale
locale coordonate de filiala judeţeană;
c).
în localităţile cu un număr de cel puţin 5 membri se pot constitui
subfiliale;
d).
Filialele sunt organizaţii sindicale fără personalitate juridică, se
înfiinţeată cu avizul Comitetului Director şi se constituie conform
prevederilor legale în vigoare.
|
Organele de conducere,
componenţa şi atribuţiile acestora la nivel teritorial sunt stipulate în
CAPITOLUL VI Secţiunea a II-a Art.19 şi Secţiunea a IV-a, ATRIBUŢIILE ORGANELOR DE CONDUCERE
TERITORIALE ALE SINDICATULUI
|
Art. 22.
(1) Propunerea de contestare a unuia sau mai multor membri ai Comitetului
Director se face de oricare membru al Comitetului Director al sindicatului,
iar hotărârea de suspendare (revocare) se va lua cu aprobarea a 2/3 din
membrii prezenţi, cu condiţia ca la şedinţă să fie prezenţi jumătate plus
unul din membrii consiliului comitetului.
(2)
Hotărârea de revocare din funcţie sau excludere este luată de Consiliul
Naţional al Reprezentanţilor în şedinţă Ordinară sau Extraordinară în baza
propunerilor de suspendare aprobate de Comitetului Director.
|
CAPITOLUL XI – CONSULTAREA GENERALĂ A FILIALELOR
Art. 61. În vederea adoptării unor măsuri urgente, de maximă importanţă
pentru activitatea sindicală (organizarea de proteste, demonstraţii de
stradă, afilierea la alte formaţiuni ale societăţii civile sau de pe
eşichierul politic etc.) şi pentru soluţionarea unor probleme statutare care
influenţează direct activitatea SCMD, Biroul Operativ Central va da curs
deciziei Comitetului Director şi va organiza Consultarea Generală a
Filialelor.
Art. 62.(1). Pentru declanşarea Consultării Generale a
Filialelor, Biroul Operativ Central va comunica Birourilor Operative ale
filialelor (judeţene/de sector şi locale) tema pusă în discuţie, în vederea
formulării punctelor de vedere ale acestora.
(2). Punctele de vedere ale Birourilor Operative ale
filialelor, adoptate în fiecare caz cu votul majorităţii membrilor BO, vor fi transmise în scris la Biroul
Operativ Central în termen de 7 zile de la comunicarea temei în dezbatere.
Art. 63. În cadrul acestei proceduri, consultarea tuturor
Birourilor Operative ale filialelor este obligatorie, iar soluţia propusă de
2/3 din punctele de vedere exprimate devine executorie.
|
Propunem un mecanism nou,
care fără cheltuieli suplimentare, oportun şi în consens cu voinţa membrilor
de sindicat din teritoriu, exprimată prin reprezentanţii lor în Birourile
Operative, poate lua decizii de maximă importanţă pentru SCMD.
Aspectele referitoare la
contestarea şi/sau revocarea din funcţie a membrilor organelor centrale de
conducere sunt detaliate în CAPITOLUL
X, Secţiunea a II-a SANCŢIUNI.
|
CAPITOLUL VII. DIZOLVAREA, LICHIDAREA ŞI LITIGIILE
SINDICATULUI
Art. 33.
Dizolvarea şi lichidarea se fac în condiţiile prevăzute de legislaţia în
vigoare.
Art. 34.Orice
litigii ale sindicatului cu persoane fizice şi juridice române sunt de
competenţa
instanţelor judecătoreşti
române.
|
CAPITOLUL
IX- REORGANIZAREA ŞI DIZOLVAREA SCMD
Art. 53.
Reorganizarea SCMD
În cazul reorganizării,
întregul patrimoniu al SCMD va fi transmis noii forme de organizare stabilite
prin hotărârea Consiliului Naţional al Reprezentanţilor, şi în condiţiile
prevăzute de lege şi statut.
Art. 54.
Dizolvarea şi lichidarea SCMD
(1). În situaţia dizolvării
SCMD, patrimoniul acestuia existent la data dizolvării va fi împărţit şi
lichidat potrivit hotărârii de dizolvare luată de CNR.
(2). În cazul în care CNR nu
poate lua o hotărâre cu privire la distribuirea patrimoniului, va fi sesizat
Tribunalul municipiului Bucureşti, care va hotărâ în consecinţă.
(3). SCMD se poate
reorganiza sau dizolva prin hotărârea Consiliului Naţional al
Reprezentanţilor, adoptată prin vot secret cu o majoritate de 2/3 din numărul
membrilor prezenţi. Şedinţa CNR de dizolvare sau de reorganizare este
statutară în condiţiile prezenţei a 3/4 din numărul membrilor CNR.
(4). Adunarea Generală a
Filialei (Subfilialei) poate hotărâ, cu avizul Comitetului Director,
dizolvarea sau restructurarea, cu votul deschis a cel puţin 2/3 din numărul
participanţilor cu drept de vot.
(5). Destinaţia
patrimoniului filialei se va hotărâ de către Adunarea Generală a Filialei sau
în instanţa de judecată.
|
Am detaliat aspectele operaţiunii,
inclusiv pentru filiale.
|
|
CAPITOLUL
VII- PROCEDURA DE ALEGERE A ORGANELOR DE CONDUCERE ALE SCMD
SECŢIUNEA I- LA NIVELUL ORGANELOR CENTRALE ALE SCMD
Art. 42.(1) Preşedintele SCMD, Prim-vicepreşedintele,
Secretarul-General şi preşedinţii de filiale se aleg prin vot secret.
(2). Membrii Comitetului
Director, ai Comisiei de Cenzori, ai Comisiei Naţionale de Etică şi ai
Birourilor Operative ale filialelor se aleg prin vot deschis, cu majoritatea
de de cel puţin jumătate plus unu din voturile valavil exprimate.
Art. 43.(1) În vederea alegerii Comitetului Director, a
Comisiei de Cenzori şi a Comisiei Naţionale de Etică, CNR desemnează prin vot
, dintre delegaţii participanţi, o Comisie de Propuneri, compusă din 5-7
membri;
(2). Comisia de Propuneri îşi alege,
din rândul membrilor săi un preşedinte;
(3). Comisia de propuneri primeşte şi
analizează toate propunerile de candidaţi depuse din partea Comitetului
Director şi din rândul delegaţilor;
(4). Comisia de Propuneri verifică respectarea condiţiilor pentru
fiecare candidat şi prezintă plenului CNR concluziile sale în cadrul unui
raport.
Art. 44. Propunerile de candidaţi cu respectarea cerinţelor
statutare sunt supuse aprobării plenului CNR, după care sunt trecute pe buletinele
de vot, în vederea exercitării votului.
(1) Este desemnat câştigător pe funcţie acel
candidat care întruneşte cel puţin
jumătate plus unul din numărul voturilor valabil exprimate;
(2) Dacă niciunul dintre candidaţii pe funcţie nu
întruneşte cel puţin jumătate plus unul din numărul voturilor valabil
exprimate, se organizează al doilea tur de scrutin între primii doi candidaţi
clasaţi ca număr de voturi valabil exprimate;
(3) În turul doi este declarat câştigător candidatul
care întruneşte cel puţin jumătate plus unul din voturile valabil exprimate.
SECŢIUNEA A II-A – LA NIVELUL ORGANELOR TERITORIALE
Art. 45. La nivelul filialelor, Comisia de Propuneri este
alcătuită din 3-5 membri, votaţi de Adunarea Generală a Filialei;
Art. 46. Atribuţiile Comisiei de Propuneri de la nivelul
filialei sunt similare cu cele de la nivel central.
Art. 47. (1). În vederea verificării modului de respectare a
prevederilor statutului cu privire la organizarea CNR şi a AGF, acestea
desemnează prin vot, dintre delegaţii (membrii) participanţi o Comisie de
Validare şi Numărare a Voturilor, compusă din 5-7 membri (3-5 membri la AGF).
(2). Comisia de Validare şi Numărare a Voturilor îşi desmnează un
preşedinte dintre membrii săi.
Art. 48. Comisia de Validare şi Numărare a Voturilor
verifică mandatele delegaţilor, constată cvorumul statutar de şedinţă,
verifică şi centralizează voturile exprimate, constată validitatea
alegerii şi prezintă CNR (AGF)
raportul său cu rezultatele finale.
|
Capitol nou introdus, în
condiţiile în care procedura alegerilor va fi una din acitivtăţile cele mai
importante desfăşurate în cadrul Consiliului Naţional al Reprezentanţilor şi
al Adunării Generale a Filialei.
|